• print
سرمقاله “محمد عسلی” ۲۰ دی ۱۳۹۶

سرمقاله
محمد عسلی
ناراضی تراشان در سایه
«جناب استاندار بخوانند»
می¬گویند: هزار فکر در دل مهمان است که یکی در دل صاحبخانه نیست. این ضرب¬المثل حکایت عملکرد خدمات¬رسانان مهمانی است که بر صاحبخانه تحمیل می¬شوند و وقتی به آنها می¬گویند بروید کلاه بیاورید سر می¬آورند.
اگر در نحوه دریافت هزینه قبوض آب، برق، گاز و فاضلاب دقت کنیم علاوه بر محاسبات میزان آب بهای مصرفی، ارقامی از این قبیل نیز در آنها ملاحظه می¬کنیم که معلوم نیست قانونی¬اند و از مصوبات دولت یا مجلس¬اند یا شرکت¬های مجری خود اضافه کرده¬اند مانند: عوارض، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه واحدهای مسکونی، هزینه اوج بار، ابونمان، کارمزد دفع فاضلاب و امثالهم.
سؤال: مگر یک منزل مسکونی چند بار باید عوارض بدهد؟ یک عوارض شهرداری همه ساله دریافت می¬کند، هر یک از شرکت¬های خدمات¬رسان، برق، گاز، فاضلاب، مخابرات هم در صورتحساب¬های خود علاوه بر عوارض رقمی بابت مالیات بر ارزش افزوده اضافه می¬کند که جدای از مالیات و عوارض است.
متأسفانه اخیراً که وصول مطالبات این شرکت¬ها به بخش خصوصی واگذار شده بخش خصوصی وقتی یکی دو نوبت بدهی مشترکین عقب می¬افتد گاه کنتور برق را از جا کنده و با خود می¬برند؛ گاه بدون اطلاع مشترک سرزده برق یا گاز را قطع می¬کنند و تا مشترک متوجه شود اگر در خانه نباشد خوراکی¬های داخل فریزر و یخچالش فاسد شده¬اند؛ شرکت آب و فاضلاب برای وصول ارقام نجومی محاسباتی که هیچ نظارتی بر آن نیست آب مشترکین را قطع می¬کند و کنتور را با خود می¬برد.
این نوع از برخوردهای خشن عقده ایجاد می¬کند و فشار روحی بر مشترکین را افزایش می¬دهد.
آیا بهتر نیست این قبیل شرکت¬ها ضمن اطلاع¬رسانی عمومی در رسانه¬ها مردم را از نحوه و چرایی محاسبات آگاه نمایند و یا اینکه به مردم بگویند وقتی ولتاژ برق به هر دلیل از حد استاندارد بالا می¬رود و مشترکین را متحمل خسارت می¬نماید در برابر این قبیل حوادث ضرر و زیان¬ها را جبران می¬کنند؟
آیا بهتر نیست مشترکین بدانند در قبال مصرف حامل¬های انرژی دولت چه میزان سوبسید می¬دهد و یا اینکه شرکت¬های خدمات¬رسان چه میزان مثلاً برای یک کیلووات برق هزینه می-کنند؟
به نظر می¬رسد نوع رفتار و عملکرد شرکت¬های مربوطه نیاز به اصلاح، توضیح و ملاحظاتی دارد که افکار عمومی را نسبت به محاسبات آنها دچار تردید نکند.
و اما بعد:
امروز و هم دیروز و روزهای پیش و پیش¬تر دولت جمهوری اسلامی برای هزینه¬کرد مخارج نیاز به درآمدزایی دارد و بالطبع هر شرکت خدمات¬رسانی می¬باید به نسبت خدماتی که ارائه می¬دهد پول دریافت کند؛ اما اگر حال و روز فعلی خانوارهای زیر خط فقر را در نظر بگیریم و اینکه مدام دشمنان و رسانه¬های خارجی توی گوش مردم ما می¬خوانند که وقتی انقلاب شد مسئولان گفته¬اند آب و برق را مجانی می¬کنیم؛ هر چند این سخن¬ها می¬باید اثبات شود لیکن در برابر اینگونه القائات مخالفان، شرکت¬های آب، برق، گاز، فاضلاب و هم تلفن بیشتر به نارضایتی¬ها دامن می¬زنند زیرا این شرکت¬های خصوصی که منافع خودشان را می¬بینند و می¬خواهند خوش¬خدمتی خود را اثبات کنند بر اهرم¬های فشار می¬افزایند و از اخلاق و همدلی فاصله می¬گیرند.
نکته مهم¬تر آنکه امروز همه می¬دانیم برای ارتباط تلفنی از طریق گوشی¬های همراه مدام به علت قطع تلفن هر نوبت تلفن تا ۳ الی ۴ و ۵ بار تکرار می¬شود؛ یعنی شما که فقط قصد یک تماس تلفنی دارید، گاه مجبورید ۳ تا ۵ نوبت دوباره با مخاطبتان صحبت کنید و هزینه بیشتری بپردازید؛ هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست.
این نوع برخورد مأموران وصول در خدمات¬رسانی عذاب¬آور است و مشترکین را به عکس-العمل روانی وا می¬دارد. گاه وقتی شیر آب را باز می¬کنید همراه با گل و شل و شن¬ریزه آب وارد می¬شود که ناشی از عدم دقت ترمیم¬کنندگان شاه¬لوله¬های در دست تعمیر است.
وقتی به هر دلیل گاز یا برق قطع می¬شود و مشترکین را متحمل خسارت می¬کند؛ هیچ یک از شرکت¬های خدمات¬رسان به حسب عادت پاسخگو نیستند.
و اما بعدتر:
تحمل وضعیت گرانی، تورم و رکود که میزان درآمد را در تمامی اقشار کاهش داده و بیکاری مزمن را افزایش داده است از یک طرف و از طرف دیگر اینگونه فشارهای نامعقول ما را از آرامش و التزام به یک جامعه سالم و قدرشناسی از دولت خدمتگزار باز می¬دارد.
بعضی زخم¬های ناشی از مشکلات اقتصادی نیاز به مرهم¬گذاری و ترمیم دارند. از قدیم گفته¬اند: الفاظ بنشین و بفرمایید و بتمرگ همه یک هدف را دنبال می¬کنند. شأن مردم ایجاب می¬کند خدمات¬رسانان و نیروهای اداری و سازمانی در ارتباط و تعاملات اداری از حسن برخورد اجتناب نکنند و برای رسیدن به اهداف هر چند درست خود وسیله را توجیه ننمایند.
والسلام

Comments are closed.