سرمقاله
محمد عسلی
چرا سقوط؟
صبح روز دوشنبه ۲۹ بهمن هواپیمای مسافربری ATR متعلق به شرکت آسمان که از تهران عازم یاسوج بود بعد از ۵۰ دقیقه پرواز روی ارتفاعات رشته کوه¬های زاگرس (قله دنا) از رادار خارج شد و پس از بررسی و تحقیق اعلام گردید هواپیمای فوق¬الذکر با ۶۶ نفر مسافر و خدمه در ارتفاعات دنا سقوط کرده و هر ۶۶ نفر مسافر و خدمه در دم جان باخته¬اند.
از همان ساعات اولیه اعلام خطر نیروهای امدادی در محل حاضر و علیرغم بارش برف، سرمای شدید و بوران و رطوبت و مه¬گرفتگی تلاش برای یافتن لاشه هواپیما و اجساد کشته شدگان آغاز گردید که هنوز با گذشت سه روز فقط تعدادی از اجساد کشته شدگان با هلی¬برد از ارتفاع ۴۲۰۰ متری به پایین انتقال یافته و بعضاً به کمک نفرات حرفه¬ای از جمله کوهنوردان زبده¬ای که شب را در چادرها در دل ارتفاعات برفی به صبح رسانده¬اند به پایین آورده شده¬اند.
و اما بعد:
این سقوط نه اولین است و نه آخرین خواهد بود. از زمانی که ایران نخستین تأسیسات هوانوردی را بنا نهاده شاهد سانحه¬های هوایی متعددی گاه و بیگاه بوده است که برای آنها دلایل و شواهدی ذکر شده است. زیرا به نسبت سایر کشورها ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث را در جهان داراست.
از دلایل ارائه شده توسط کارشناسان، تحریم¬های اقتصادی غرب علیه ایران، اشتباه خلبان و کنترل کیفی آنان، ضعف در عمل به معیارهای ایمنی هواپیماها و سوءمدیریت و برنامه¬ریزی-های نادرست است. (ادامه…)