سرمقاله
اسماعیل عسلی
گشت و گذاری در فضای تکریم ارباب رجوع
گاهی ما با واژه‌ها و الفاظ بازی می‌کنیم بدون این که درکی واقع‌بینانه از آن داشته باشیم. همین که اصطلاحی یا واژه‌ای گنجانیده شده در ماده یا تبصره‌ای قانونی بر سر زبان‌ها افتاد عده‌ای پشت سر هم آن را تکرار می‌کنند. فراوانی کاربرد اصطلاحات و عباراتی چون “اصل ۴۴ قانون اساسی”، “شفاف‌سازی”، “اقتصاد مقاومتی”، “کار جهادی”، “عملیاتی کردن”، “کار فرهنگی” و “تکریم ارباب رجوع” در گفتمان‌های رسمی و اداری و اخبار رسانه‌ها توسط کسانی که کمترین پایبندی به آنها را ندارند نشان می‌دهد که الصاق بسیاری از دستورالعمل‌ها در ویترین ادارات و سازمان‌ها و مدارس تأثیر زیادی بر کیفیت کارها ندارد. برای نمونه اگر بخواهیم مصادیق عدم رعایت “تکریم ارباب رجوع” را در مدارس مورد بررسی قرار دهیم به نتایج درخشانی می‌رسیم. امروز صبح یکی از شهروندان شیرازی با روزنامه عصر مردم تماس گرفت و گفت: همسرم برای گرفتن کارنامه‌ی فرزندم در یکی از مدارس منطقه‌ی سراج به مدیر و معاون مدرسه مراجعه کرده و به او گفته‌اند برای دریافت کارنامه‌ی فرزندت باید دویست هزار تومان بدهی. این شهروند عصبانی می‌گفت مگر تحصیل رایگان نیست چرا من باید چنین پولی را بپردازم پاسخ شنیده بود که برو به هر کجا هم که می‌خواهی شکایت کن!
آیا شأن و جایگاه یک آموزشگاه دولتی که وظیفه‌اش تربیت دانش‌آموز است (ادامه…)