سرمقاله
اسماعیل عسلی
لزوم چابکی ناوگان اتوبوسرانی در شیراز
یکی از راههای متقاعدسازی مردم برای استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی این است که ناوگان حمل و نقل عمومی چابک، منظم، برخوردار از هوای مناسب در تابستان و زمستان و همچنین امن و بدون دغدغه و از همه مهمتر پوششدهندهی تمامی مسیرهای مورد انتظار شهروندان باشد. اما تمامی این موارد هر کدام نیازمند بستری مناسب است. در خصوص چابکی و منظم بودن ناوگان اتوبوسرانی باید گفت: تا زمانی که مسیر ویژهای برای حرکت اتوبوسها در نظر گرفته نشود نه در بحث چابکی و سرعت مناسب به نتیجه مطلوب میرسیم و نه برای دقیق بودن زمان توقف در ایستگاهها تضمینی وجود خواهد داشت. از طرفی با توجه به این که بخشهای قابل توجهی از خیابانهای قدیمی شیراز عرض مناسبی برای اختصاص دادن مسیر ویژه اتوبوس ندارند و اگر کل مسیر را هم به صورت ویژه تعریف کنند مردم و کسبه با مشکل مواجه میشوند هم اینک که مسئولین برای ساخت و ساز در بافت تاریخی شیراز برنامه دارند باید به فکر پیشبینی مسیرهای ویژه برای اتوبوسها باشند. در شهر ایروان مرکز کشور ارمنستان که ساخت و سازهای چندان مدرنی هم وجود ندارد و بیشتر سازههایش قدیمی است مسیرهای ویژهای برای اتوبوسهای برقی در نظر گرفتهاند و نکته جالب در مورد کرایه اتوبوس آنجا نیز این است که میزان آن حدود یک دهم کرایه تاکسی است و همین امر مردم را ترغیب میکند برای موفقیت در مدیریت درآمد خود ترجیحاً حتی برای مسیرهای کوتاه هم از اتوبوس استفاده کنند. پر واضح است اتوبوسهای واحد در صورتی که ناگزیر به استفاده از مسیرهای عمومی باشند قادر به تنظیم زمان حضور خود در ایستگاهها نخواهند بود. از این جهت وجود مسیرهای ویژه برای حرکت اتوبوسها هم روی سرعت و هم روی زمانبندی تأثیر مستقیم دارد ضمن این که شهروندان با احساس آرامش میتوانند وقت خود را برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس و حتی ایستگاههای بعدی در صورت تغییر مسیر تنظیم کنند. نباید انکار کرد که یکی از دلایل وجود نظم و ترتیب در برخی کشورهای توسعه یافته از طریق وسایل حمل و نقل نظیر اتوبوسهای شهری، قطار، مترو و هواپیما نهادینه شده است. وقتی مردم بدانند که رأس ساعت معینی باید برای استفاده از امکانات و خدمات شهری در مکانی مشخص حاضر باشند وقت خود را مدیریت میکنند و به تدریج چنین نظمی در تمامی امور زندگی گسترش پیدا میکند! (ادامه…)
- شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷
- سرمقاله