سرمقاله
اسماعیل عسلی
هنر ناراضی تراشی
از جمله موضوعاتی که مردم خصوصاً اقشار آسیب پذیر و کارمند جماعت با آن مواجه هستند دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از بی قانونی های رایج در حوزه انبوه سازی است. نمونه ی بارز آن خودداری برخی از انبوه سازان از ارائه ی سند به خریداران آپارتمان در برخی از نقاط شیراز است. یکی از کارمندانی که چند سال پیش آپارتمانی را در مجتمع یاس ۲ واقع در انتهای خیابان فضیلت خریداری کرده و اقساط آن را نیز پرداخته می گفت: علی رغم پیگیری های صورت گرفته تاکنون سند سیم سرب این آپارتمان را به ما تحویل نداده اند و دائم امروز و فردا می کنند و این در حالی است که در اختیار نداشتن سند از جهات گوناگون به ضرر صاحبان آن است. یکی این که نمی توانند از تسهیلات بانکی در صورت نیاز استفاده کنند و دیگر این که اگر کسی بخواهد به دلیل نیاز به فضای بیشتر منزلی جدید خریداری کند برای فروش آپارتمان فاقد سند با مشکل مواجه می شود و راهی ندارد جز این که به زیر قیمت روز آن را بفروشد.
حتی با صرف نظر کردن از این مشکلات نیز دلیلی ندارد که انبوه سازان از ارائه ی سند طفره بروند مگر این که مانعی قانونی بر سر راهشان باشد که عملکرد آنها را زیر سئوال می برد؟
وی که به اتفاق عده ای از همسایگان به اداره مسکن و شهرسازی مراجعه کرده بود می گفت: چه دلیلی دارد که مردم تاوان رفتار غیرقانونی یک انبوه ساز را بدهند. اگر شخصی به جای تحویل ۱۶۱ واحد از ۶۲۸ واحد احداث شده به مسکن و شهرسازی آن را به شهروندان فروخته خودش باید تاوانش را بدهد. چرا خریداران را گروگان گرفته اند؟
عده¬ای که معلوم نیست از ناراضی کردن مردم به دنبال چه اهدافی هستند بزرگترین هنرشان این است که روز به روز مردم را از بهبود روند امور ناامیدتر کنند. (ادامه…)