یادداشت
محمد عسلی
اگر امیرکبیرها میماندند
از سال ۱۲۳۰ که امیرکبیر صدر اعظم نامدار ایران به فرمان ناصرالدین شاه قاجار به شهادت رسید تا به امروز ۱۶۴ سال میگذرد و این سؤال هنوز در ذهن تاریخی مردم ایران بدون جواب مانده است که اگر امیرکبیر میماند ایران در چه شرایطی قرار میگرفت؟
از آنجا که تحلیل وقایع و رویدادهای تاریخی به هر آنچه اتفاق افتاده و به بازتاب آن برمیگردد و نه اگر و مگرهای تاریخی، پیشبینی اینکه اگر چنین میشد یا چنان میشد بیشتر به حدس و گمان برمیگردد تا آنچه ابعاد حقیقی و واقعی دارد. مثل اینکه بگوییم اگر اسکندر مقدونی در حمله به ایران شکست میخورد، چه میشد؟ و یا اگر غایرخان بازرگان مغولی را نمیکشت تا بهانهای برای حمله مغولان به ایران نباشد چه میشد؟
متأسفانه تاریخ ایرانزمین، راوی شکستها و پیروزیهای زیادی است که گاه باعث حسرت و ناکامی میشود و گاه موجبات غرور ملی را فراهم میکند. (ادامه…)
- یکشنبه ۲۰ دی ۹۴
- سرمقاله

